Zo, nu eerst een Bravia
Ik had al eens de korte uitvoering gezien bij David, maar dankzij Ingrid ken ik nu ook de lange versie. En wat istie dan een stuk mooier. Het blijkt maar weer, in drie minuten kun je meer vertellen dan in één, gek he?
Maar wat het meeste opvalt is dat duidelijkere aanwezigheid van mensen en dieren in de uitgebreide versie de impact (om maar weer eens vreemd te gaan) zo vergroot. Hierdoor verandert een bizar tafereel in een feest van verwachting en verwondering. Het vervreemdende beeld van de stuiterende ballen wordt door de kijkende mensen en dieren omgevormd in iets echts, iets waar je naartoe zou kunnen leven, iets dat mooi en waardevol is. Niet iets waar je in termen van “sooheee”, maar “oh, wat was dat een ervaring.”
Let ook op hoe de omgeving nonchalant is gemaakt (of gehouden). Het fietswiel aan het begin, de blaadjes op de weg, de vuilnisbakken, de hond, de kleding en de figuranten, de briefjes op de palen, de portaloo, de auto in de hoes en dat ondersteund met perfect passende muziek van Jose González, knap terugge-edit naar de lengte van het filmpje.
Er is maar een ding mee mis, ik ga er geen tv door kopen…
Edit: het is natuurlijk allemaal weer veel ingewikkelder. Het filmpje wordt geadverteerd als 180sec. Da’s drie minuten en het liedje duurt 2:40min. Da’s korter dus dan het filmpje zou duren, dus het is gewoon het hele liedje en dus geen edit, dat wil zeggen van het liedje, wel van dit stukje.
- aargh zei: Zo zie je weer, echt mooie commercials missen vaak hun doel. Wat ik ook erg mooi vond: nog net even dat zonlicht door die kikkervoet.
- evt. zei: Ontroerend mooi ja en ook heel knap gefilmd trouwens. Die autohoes komt waarschijnlijk door een bewoner die zijn auto niet heeft weggehaald. Ik begrijp uit the making of dat zij zelf de auto's daar hebben neergezet omdat de ballen schade konden aanbrengen.
- Anne zei: Ik hoor alles maar ik zie niets.... :-(
- Marc zei: Weet je dat ik er van overtuigd was dat de ballen uit de computer kwamen?